קרוסטרק? האם מדובר בהוספת דגם להיצע של סובארו? מעשה קיצוני שכזה הרי לא אופייני לסובארו, ולמעשה מדובר בהאחדת שמות. קרוסטרק היה השם של XV בצפון אמריקה (ובישראל של רמת גימור). 

סובארו החליטה כי הדור השלישי והחדש של דגם הפנאי הקומפקטי יישא שם אחד בכל העולם. וביננו, קרוסטרק הוא שם מוצלח יותר מאשר XV. 
 

הקשר, פרטים

קרוסטרק החל את דרכו כגרסה של אימפרזה, והדור הראשון שלו הושק ב-2011. זהו דגם פנאי קומפקטי שני של סובארו (ראשון הוא פורסטר, מ-1997), ושניהם חולקים אותה רצפה המשרתת גם את אימפרזה העכשווית. 

סובארו קרוסטרק
צילום: תומר פדר

הדור השלישי הוצג ב-2022 ובפועל זהה לחלוטין לזה הפורש. בסיס הגלגלים (267 ס"מ) כמו הקודם, והשינויים בממדים זניחים עד לא קיימים. יחידת הכוח והמכלולים אף הם כשהיו, וככל שמדובר בשינויים, אלה מאפיינים מתיחת פנים. ובהקשר זה יצוינו פגושים וחצאיות מגן שגדלו, יחידות תאורה מלפנים וביחוד מאחור הנראות עדכניות, ובעיקר בולטת החזית המחודשת, והמגודלת, ליצירת הופעה יותר מודרנית, מחודדת ואגרסיבית.

השינויים שמעבר כוללים הקשחת המרכב, הוספת דיפון סופג רעש, ואלה, כמו שינויים נוספים (מסילות חדשות למושבים), מיועדים לשפר את איכות הנסיעה. גם התיבה הרציפה, כך סובארו, כוילה מחדש לטובה פעולה מעודנת יותר. בסביבת הנהג צג אנכי "11.6 הגדול מקודמו ("8; ברמת הגימור 'טורינג 2 צגים "7). בנוסף, מפרט הבטיחות שופר.

סובארו קרוסטרק אבזור
צילום: תומר פדר

מחיר קרוסטרק החל ב־160,000 שקלים ברמת הגימור 'טורינג' הכוללת תאורת לד עוקבת־פנייה מלפנים ומאחור, חישוקי "17, 2 מסכי "7, בקרת אקלים. ב'לקשרי', שמחירה 170,000 שקלים, פריטי עיצוב שונים, מפתח חכם, מסך "11.6. ב'אקזקוטיב', העולה 180,000 שקלים, גם גג זכוכית, תפעול חשמלי למושב הנהג.

במפרט הבטיחות בכל רמות הגימור בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב; בשתי הגבוהות גם ניטור שטחים מתים.

סובארו קרוסטרק בטיחות
צילום: תומר פדר
 

עיצוב, נראות

אם חשבתם לפני שראיתים כי הצגת דור חדש מלווה בשינוי העיצוב, חשבו שוב. זו כאמור סובארו. הקווים הבסיסיים, הפרופורציות והצללית לא שינוי. עם זאת, בזכות הטיפול במרכיבי החזית ובאלה מאחור, גם חצאיות המגן, התוצאה הכוללת עדכנית ומקנה לרכב הופעה מחודדת ומודגש יותר. לא כולם יאהבו זאת. אני כן.

סובארו קרוסטרק עיצוב
צילום: תומר פדר
 

פנים הרכב

לא בכולם, אבל לסובארו יש מספר דגמים שהכניסה אליהם משולה למסע במנהרת הזמן. קרוסטרק הוא אחד מהם. משטחי הפלסטיקה חסונים, קשיחים, כהים מדי ונראים כמו במכוניות יפניות מלפני שני עשורים, הריפוד האיכותי אפור מדי, ובכלל העיצוב דומה לזה שבדגמי עבר של היצרן – וכל אלה בגימור 'אקזקיוטיב' שהוא המהודר בהיצע. פה ושם פזורים מתגים כמו חימום מושבים ותאורת פנים שכאילו הגיעו משנות התשעים.

גם מערך המתגים העמוס מדי על גלגל ההגה אינו נראה עדכני, לחצן ההתנעה מוסתר, וגם זה גורם לכך שהכפתור הגדול מלפנים, האחראי על מחשב הדרך, נראה כאילו הוא ממונה על ההתנעה.

סובארו קרוסטרק סביבת נהג
צילום: תומר פדר

החידוש העיקרי בסביבת הנהג כאמור הוא הצג הגדול במרכז שמבנהו אנכי. התצוגה אינה מזמינה במיוחד אך נוחות התפעול טובה וההיכרות עם התפריטים מהירה. תפעול בקרת האקלים נעשה כעת רק דרך הצג. קל לקבוע תנוחת נהיגה טובה בזכות תפעול חשמלי למושב ברמת הגימור הזאת, וגם אם מיקום תמיכת הגב המתכוונת אינו מדויק המושב המחודש בהחלט נוח. 

סובארו קרוסטרק הגה
צילום: תומר פדר

מאחור המרחב מספק עם מרווח רגליים נאה ומרווח ראש סביר. מנהרת גל ההינע תפריע לנוסע במרכז, ובולטים בחסרונם פתחי מיזוג, וחבל שכך. 

תא המטען נראה קטן, אבל הנתון, 564 ליטרים מכובד. הסיבה לכך שזה מחושב עד לתקרה ולא עד לקצה המושב. ובעניין זה, הרכב אינו מגיע עם כיסוי, אבל ניתן לקבל אותו יחד עם עוד חבילת תוספות ב־4000 שקלים.

סובארו קרוסטרק תא מטען
צילום: תומר פדר
 

מנוע, ביצועים

ללא שינוי הוא המנוע – בנזין אטמוספרי 2.0 ליטר 4 צילינדרים בוקסר המייצר 152 כ"ס ב־6000 סל"ד ו-20.0 קג"מ ב-4000 סל"ד. התיבה רציפה עם 8 יחסי העברה קבועים וההנעה כמובן כפולה-קבועה. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 10.5 שניות והמהירות המרבית 198 קמ"ש. להנעה הכפולה חלוקת מומנט אקטיבית ומערכת 'X מוד' עם בקרת ירידה במדרון. 

סובארו קרוסטרק מנוע וביצועים
צילום: תומר פדר

עם היציאה מהמקום, קרוסטרק מפגין זריזות מפתיעה ופעולת יחידת הכוח מעודנת מקודמתה. עם זאת, השילוב של מנוע אטמוספרי שרצועת הכוח של צרה יחסית ונמצאת גבוה (4000-6000 סל"ד) יחד עם תיבה רציפה שפעולתה אכן נעימה אך תגובותיה אינן מהירות, מביא לכך שהרכב אינו מתעלה תחת עומס – בעלייה ממושכת ובייחד בעקיפות בתנאים מכבידים. במצב זה, כאשר המנוע בשיא פעולתו, הצליל שלו חודר לרכב, אבל העוצמה אינה מוגזמת והוא נעים לאוזן. בכל אופן, יחידת הכוח הזאת נעימה בפעולתה בשיוט בכביש המהיר. צריכת הדלק סבירה יחסית בתוואי המבחן, 10.2 ק"מ/ל', טובה פחות בשיוט רגיל: 11.5 ק"מ/ל'.

סובארו קרוסטרק צריכת דלק
צילום: תומר פדר
 

נוחות, התנהגות

ההתמחות של סובארו בדגמי נוסעים כפולי־הנעה המכוונים גם אל מעבר לכביש היא בת למעלה משלושים שנים. היכולת המכובדת של דגמיה בתחום זה נובעת משילוב של מערכת הנעה כפולה טובה מאוד ושל מתלים משובחים. 

כיול המתלים נוטה לכיוון הרך, ולא תמיד שיכוך ההחזרה שלהם מושלם, דבר המוצא ביטוי עם מעבר על גלי כביש. נוחות הנסיעה בעיר היא ברמה יוצאת דופן, וכך גם בכבישים הבין־עירוניים. אלא שקרוסטרק מציע אותה נוחות נסיעה משובחת גם כאשר הוא פונה לשבילי העפר, מאפשר נהיגה בקצב טוב ובאופן נעים בהרבה ממה שאפשר לדמיין.

לרכב חוסן מבני מכובד, ורק מספר קרקושים נשמעו פה ושם. ההנעה הכפולה יעילה ביותר, מאפשר לטפס לאט, ללא תנופה גם בשבילים מאתגרים.

סובארו קרוסטרק נוחות והתנהגות
צילום: תומר פדר

למרות שהתנהלות הרכב מעודנת יותר, עדיין בולטים רעשי הרוח וגם אלה של הצמיגים.

כאמור, המנוע – בעיקר עם נתון מומנט נמוך יחסית המושג בסל"ד גבוה – אינו שרירי, ולכן לא יאתגר את הרכב בפניות, בייחוד כאשר לזה הנעה כפולה משובחת. אותו כיול רך יביא לכך שעם פנייה בעומס תורגש רכינת מרכב, וההגה מעט מעורפל לנהיגה דינמית של ממש. התחושה בהתחלה אינה מעודדת, אבל היכולת בהמשך טובה מאוד. פעולת הבלמים הדרגתית, אך העוצמה אינה גבוהה מאוד.

פעולת מערכות הבטיחות עודנה, אך פה ושם בלילות חשוכים קיבלנו התרעה שחלקן הפסיקו לעבוד. התאורה עוקבת-פנייה פועלת היטב.

סובארו קרוסטרק מתלים
צילום: תומר פדר
 

מחיר, תמורה

סובארו קרוסטרק אינו פונה ללקוח של דגמי פנאי עם המרכיבים האופייניים, בייחוד הופעה רבת נוכחות ועיצוב נוכח, והוא נראה יותר כמו סטיישן מוגבה. הוא גם לא מפתה את הלקוח בכל מה שמקובל כיום בדגמים פנאי חדשים – סביבת נהג עדכנית, אבזור עשיר, תא מטען יעיל; בנוסף גם הביצועים שלו אינם מתעלים. מול אלה והודות למתלים, נוחות הנסיעה שהוא מעניק לנוסעים משובחת ביותר, וכישורי התנועה בשטח ראויים ביותר, גם בזכות ההנעה הכפולה המעולה.

סובארו קרוסטרק כן פונה לאלה שרוצים רכב פנאי קומפקטי במחיר סביר במושגים עכשוויים – החל ב־160,000 שקלים; 180,000 שקלים לרכב ההדגמה – אך כזה שיכול להעמיק בשטח ולהעניק איכות נסיעה מכובדת וגם יכולת באופן שדגמי פנאי אחרים אינם יכולים.

במובן זה קרוסטרק הוא רכב פנאי ללא מתחרים, ראוי לבחינתם של אלה שרוצים לטייל בשבילים עוד ומעבר.

סובארו קרוסטרק סיכום מבחן דרכים
צילום: תומר פדר